Jacopo de' Barbaris maleri fra ca 1500

Wiskunde is de studie van patronen in hoeveelheid, structuur, veranderingen in de ruimte. Het meer internationale woord mathematica stamt van het Oud-Griekse máthēma, dat ‘onderwerp van het leren’ betekent.

© Wikipedia/Lauwers, Luc & Willekens, Marleen

Wiskunde stuwde de wereld voort

Het oudste stukje wiskunde werd 33.000 jaar geleden in een bot gekrast. Sindsdien hebben alle grote culturen hun bijdrage geleverd aan de wetenschap die meer dan alle andere de menselijke beschaving gevormd heeft.

26 februari 2019 door Morten Thomsen

1. Wiskunde geboren in Afrika

33.000 jaar geleden: maankalender

Afrika is de bakermat van de mensheid, en hier zette ook de wiskunde zijn eerste voorzichtige stapjes.

In het Lebombogebergte in het huidige Swaziland werd in 1970 het zogeheten Lebombo-beentje gevonden, waar een prehistorische mens 29 streepjes in kerfde – een van de vroegste voorbeelden van eenvoudige wiskunde.

Men denkt dat de streepjes op het circa 33.000 jaar oude botje met de maanfasen te maken hebben.

Een geavanceerder, maar veel jonger botje is het Ishango-beentje uit Congo. Dit botje is ongeveer 22.000 jaar oud en heeft drie kolommen gegraveerde streepjes.

De streepjes van het Ishango-beentje zijn waarschijnlijk ook gebruikt om de maanfasen bij te houden of mogelijk de menstruatiecyclus van een vrouw.

2. Rekenaars maakten Egyptische wereldwonderen

1850 v.Chr.: breuken

Geen piramide zonder wiskunde. Het oude Egypte was volledig van wiskunde afhankelijk. De bevolking betaalde belasting in de vorm van graan en andere goederen, en de duizenden arbeiders van de staat moesten loon krijgen.

En ook voor de megalomane bouwwerken van de farao’s was kennis van de wiskunde nodig.

De Rhind-papyrus uit circa 1850 v.Chr. bevat onder andere 87 rekenproblemen voor leerlingen.

Vermenigvuldigen en delen komen voor, en stambreuken, waarbij de teller 1 is. De leraar wilde onder meer weten hoe zeven broden onder tien man verdeeld konden worden. Ook moest de oppervlakte van driehoeken of de inhoud van cilinders berekend worden.

Veel principes van de papyrus werden 1000 jaar later door Griekse wiskundigen als basis gebruikt.

Schrijvers uit Egypte becijferden onder andere de graanoogst en de oppervlakte van de piramiden.

© Lessing Archive

3. Babylonische kooplieden waren hun tijd ver vooruit

1800 v.Chr.: vroege algebra

De Babyloniërs waren een handelsvolk en ontwikkelden allerlei wiskundige technieken om de balans kloppend te houden. Ze noteerden alles op kleitabletten, die laten zien dat de Babyloniërs machtsverheffen, vierkantswortels en derdemachtswortels onder de knie hadden.

De bekendste wiskundige bron is de Plimpton 322, een kleitablet uit circa 1800 v.Chr. Hierop is te zien dat de Babyloniërs een methode hadden om de lange zijde van een rechthoekige driehoek te berekenen – waar de Griek Pythagoras bijna 1500 jaar later beroemd om werd.

De Babyloniërs kenden een 60-tallig stelsel, dat nog steeds gebruikt wordt voor de verdeling van cirkels in graden en in de tijdmeting.

4. Griekse nerd loste raadsel op

Ca. 250 v.Chr.: pi bekend

De Griekse wiskundige Archimedes loste rond 250 v.Chr. een van de grootste raadsels van de oudheid op: het getal dat we nu kennen als de Griekse letter π.

De Egyptenaren en de Babyloniërs rekenden duizenden jaren aan het mythische getal, dat de verhouding van omtrek en diameter van een cirkel vastlegt.

Archimedes was gefascineerd door meetkunde en met name cirkels, en hij vond een manier om pi op circa 22/7 of 3,1428 te definiëren.

Zijn berekening was niet helemaal correct, maar week slechts 0,04 procent af van de huidige wetenschappelijke definitie van pi. Daarom was de afwijking geen praktisch bezwaar bij berekeningen.

Archimedes ontdekte ook dat je dichtheid kunt meten door voorwerpen in water te dompelen.