Wat hadden de Duitsers aan hun motorfietseenheden?

Overal waar de nazitroepen oprukken, gaan de motorfietsen voorop. Zij doen het verkennende werk voor de tanks. Maar dat is lang niet hun enige rol.

Overal waar de nazitroepen oprukken, gaan de motorfietsen voorop. Zij doen het verkennende werk voor de tanks. Maar dat is lang niet hun enige rol.

BPK/Scala archives

Nazi-Duitsland gebruikte motorfietsen aan alle fronten van de Tweede Wereldoorlog. Ze werden vooral ingezet bij verkenningsmissies. Meestal reden de motorfietsen in groepjes van vier of vijf met een schutter in het zijspan.

Ze werden gevolgd door lichte pantser-voertuigen die vijandelijke stellingen konden aanvallen.

De SS-troepen gebruikten ook motorfietseenheden.

© Wikimedia/Cassowary Colorizations

Als een eenheid op hevig verzet stuitte, dan werden er motorfietsen zonder zijspan teruggestuurd om bijvoorbeeld tanks te halen.

Vaak klaarden de motorrijders de klus echter zelf, zoals in april 1941, toen de SS-officier Fritz Klingenberg de Servische hoofdstad Belgrado innam met behulp van motoren. Hij hees een grote vlag met het hakenkruis, sloeg meerdere Servische tegenaanvallen af en hield de stad in handen tot er een dag later versterkingen arriveerden.

De Duitse militaire politie zette ook motorfietsen in tegen de partizanen.

© Bundesarchiv 101I-007-2477-06/Wikimedia

BMW R75 met zijspan

  • Topsnelheid: 92 km/h op asfalt, 42 km/h in oneffen terrein
  • Bereik: 150 km op een volle tank
  • Wapens: 7,92mm-machinegeweer met 500 kogels
  • Productie: Ca. 18.000 werden er gemaakt