Het eerste vliegdekschip was strikt genomen het Franse schip La Foudre.
Het was gebouwd om torpedoboten te assisteren, maar kreeg in 1912 een kraan waarmee watervliegtuigen konden worden opgehesen. Ze stegen op en landden op het water.
De Britten zagen al snel de waarde in van het extra bereik dat vliegtuigen zo kregen en bouwden het eerste vaartuig dat als vliegdekschip was bedoeld: de HMS Ark Royal.
Het was besteld als koopvaardijschip, maar de Britse marine kocht het en paste het aan.
In 1914 verliet het de werf met een startbaan, hangars onderdeks en plaats voor acht watervliegtuigen.
De Ark Royal werd ingezet tijdens de Eerste Wereldoorlog, maar bleek te traag om samen op te trekken met de overige Britse marineschepen.
Daarom werd het voor zelfstandige operaties gebruikt.
De piloten vlogen verkenningsmissies tijdens de Slag om Gallipoli en vielen later de Ottomaanse slagkruisers aan.
In 1922 lieten de Japanners de Hosho te water, die was besteld, ontworpen en gebouwd als vliegdekschip.
Hij was de hele Tweede Wereldoorlog in dienst en werd in 1947 afgedankt.