Waarom verdween de elektrische auto?

De elektrische auto is aan een opmars bezig, en dat is niet voor het eerst. Auto's op stroom werden rond 1900 veel verkocht, maar waarom stopten autofabrikanten ermee?

De elektrische auto is aan een opmars bezig, en dat is niet voor het eerst. Auto's op stroom werden rond 1900 veel verkocht, maar waarom stopten autofabrikanten ermee?

Corbis/All Over

In de beginjaren van de auto stond het niet vast dat de benzinemotor de toekomst had. Rond 1900 reden er volop elektrische auto’s rond in Europa en de VS.

Elektrische voertuigen, met name gemaakt door Porsche in Oostenrijk en Detroit Electric in de VS, waren veel comfortabeler dan de lawaaiige, stinkende auto’s op benzine.

De gebruiksvriendelijke elektrische auto reed rond 1900 veel rond in de VS en Europa.

© Getty Images

Zelfs vrouwen zouden in een elektrische auto kunnen rijden, zo werd gezegd.

Maar juist het beeld van een dameswagen schrok mannelijke klanten af, en fabrikanten monteerden bijvoorbeeld overbodige radiateurs om hun wagens op benzineauto’s te laten lijken.

In de stad was het niet erg dat de snelheid laag lag en de accu snel leeg was, maar toen de auto in de jaren 1920 ook het platteland veroverde, verdween de elektromotor.

© Shutterstock

Elektriciteit was handig

  • Geen trilling, lawaai en stank
  • Schakelen is niet nodig
  • Starten hoeft niet met slinger
© Corbis/All Over

Benzine was krachtig

  • Hoge snelheid
  • Groot bereik
  • Tanken kost weinig tijd

Daarom won benzine

Toen de landwegen beter werden, kon de auto de stad uit en werd een groot bereik belangrijk.

Daarnaast bouwde Ford alleen goedkope auto’s op benzine, en maakten elektrische starters de zware slinger overbodig.

Vanaf 1930 waren auto’s op stroom zeldzaam.