Bugatti Royale: De koning te duur
De koning van Spanje had er geen geld voor, die van Albanië was er te lomp voor. En de Bulgaarse koning vond hem te luxe. De Bugatti Type 41 was de duurste auto ooit, en zou bouwer Ettore Bugatti wereldberoemd maken. Maar na slechts zes exemplaren moest hij de productie al stopzetten.

De Bugatti Type 41 Royale had een grotere motor dan welke personenauto ook en was twee keer zo duur als een Rolls-Royce.
De koning van Spanje had er geen geld voor, die van Albanië was er te lomp voor. En de Bulgaarse koning vond hem te luxe.
De Bugatti Type 41 was de duurste auto ooit, en zou bouwer Ettore Bugatti wereldberoemd maken. Maar na slechts zes exemplaren moest hij de productie al stopzetten.
Briggs Cunningham, een autoverzamelaar uit de VS, moest even goed kijken in de halfdonkere stal. Tegen de achterwand bespeurde hij de drie enorme auto’s naast elkaar.
Ettore Bugatti’s dochter L’Ébé was meegelopen om Cunningham er twee van te verkopen voor een kleine 2000 pond. ‘Maar’, voegde de erfgename van de autofabrikant eraan toe, ‘kunt u er nog twee Amerikaanse koelkasten bij doen? De Duitsers namen die van ons mee.’ Cunningham stemde toe.
In de zomer van 1950 herinnerden alleen echte kenners zich nog de luxe- auto van Ettore Bugatti, Type 41 Royale. Maar bij de bouw in 1927 was hij een attractie. Met een ongekend grote motor voor een personenauto en de prijs van twee Rolls-Royces straalde de zes meter lange luxewagen gezag uit.
Helaas was Bugatti’s timing beroerd. Net toen hij de extravagante auto’s wilde gaan verkopen aan magnaten, koningshuizen en steenrijke playboys, brak de economische crisis uit. Bugatti produceerde slechts zes auto’s, waarvan hij er drie verkocht.
In 1950 stonden de laatste drie nog steeds in de stal van het slot van de familie in Frankrijk.
GALERIJ: Bekijk de 6 gewilde Bugatti Royale-modellen