Gemotoriseerd paard breekt door in landbouw
Het eerste model van Porsche rolde in 1915 uit de fabriek in Wenen. Officieel heette het de Austro-Daimler KP II, maar het voertuig werd bekend als het ‘Daimler-paard’. De Porsche-tractor had een luchtgekoelde 4-cilinder motor met 14,5 pk en kon kleine kanonnen en veldkeukens trekken.
Na de oorlog werd het gemotoriseerde paard zo populair dat Austro-Daimler de productie voortzette. Boeren hingen er een ploeg aan en namen het in gebruik.
Nazi’s wilden ‘volkstractor’
Porsche richtte in 1931 zijn eigen bedrijf op, Dr. Ing. h.c. F. Porsche, en kreeg in 1938 de opdracht om voor de nazi’s een ‘volkstractor’ te ontwikkelen. Die mocht maximaal 1000 Reichsmark kosten – evenveel als een tweespan (twee paarden met een wagen).
De tractor werd echter pas na de Tweede Wereldoorlog voltooid. In de naoorlogse jaren had Ferdinand Porsche niet veel omhanden, maar zijn tractoren waren gewild.
In 1950 begon de productie van de Porsche-Diesel Super. Er werden iets meer dan 16.000 stuks geproduceerd voordat goedkopere concurrenten Porsche in 1963 dwongen de tractorproductie te verkopen.