De Rattler trok de Alecto met 4,6 km/h naar zich toe.

Wanneer kregen schepen een schroef?

Waarom werd het scheprad vervangen door de schroef?

In 1845 wilde de Britse vloot voor eens en voor altijd vaststellen of stoomschepen beter aangedreven konden worden door een scheprad of een schroef. Ingenieurs discussieerden hier al jaren over zonder echt tot een conclusie te komen.

Marine testte schroef met duel

Nu had de Royal Navy, de grootste vloot ter wereld, zijn eerste schip met schroef gekregen, en zou het vaartuig worden getest in een tweekamp met een vergelijkbaar schip dat een scheprad had.

Het duel vond plaats in maart 1845 en bestond uit drie delen: eerst moesten de vaartuigen om het hardst varen bij goed weer, daarna bij hoge golven, en tot slot werd hun kracht getest met een touwtrekwedstrijd.

Schroeven deden het het best met slecht weer

De competitie eindigde met drie duidelijke overwinningen voor het stoomschip met de schroef, de HMS Rattler, die vooral bij slecht weer superieur bleek. En dat terwijl de verwachting was dat het scheprad van rivaal HMS Alecto beter met hoge golven om zou kunnen gaan.

Het was duidelijk: de stoomschepen van de Royal Navy kregen voortaan een schroef. Tot in de 20e eeuw werden er op vlootschepen echter ook nog regelmatig schepraderen gebruikt.

Bekijk ook ...