Fokker Dr.I, Jasta 11, de Rode Baron

Plomp gevaarte zaaide angst in de lucht

Met zijn korte romp en dikke vleugels zag de Fokker Dr.I er niet uit, maar door de onovertroffen wendbaarheid van het jachtvliegtuig bereikte Manfred von Richthofen een sterrenstatus als de Rode Baron.

Met zijn korte romp en dikke vleugels zag de Fokker Dr.I er niet uit, maar door de onovertroffen wendbaarheid van het jachtvliegtuig bereikte Manfred von Richthofen een sterrenstatus als de Rode Baron.

SZ-Photo/Imageselect

Britse generaals lachten spottend toen ze het Duitse vliegtuig Fokker Dreidecker – kortweg Dr.I – in augustus 1917 voor het eerst boven het front zagen vliegen.

Het toestel met de drie lompe vleugels was vergeleken met zijn concurrenten klein en langzaam.

Maar het gelach verstomde toen de Duitse piloot Werner Voss in de machine stapte en 10 Britse toestellen neerhaalde.

In de Eerste Wereldoorlog bestond de luchtoorlog uit gevechten op korte afstand tussen piloten met machinegeweren.

Die techniek vereiste wendbare toestellen die snel stegen, de vijand verrasten en na de aanval weer omlaag doken. Dat deed de Dr.I allemaal uitstekend.

Volgens sterpiloot Manfred von Richthofen kon het vliegtuig ‘klimmen als een aap en springen als een duivel’.

VIDEO: Ga op ontdekking in een Fokker Dr.I

De Duitse Fokker Dr.I was niet zo snel als andere gevechtsvliegtuigen, maar zijn compactheid en ronde vormen maakten hem tot een geduchte tegenstander.

Von Richthofen was op slag verliefd op het wendbare toestel, dat hij knalrood liet verven. De vele zeges met de Dr.I. bezorgden de toch al vermaarde gevechtspiloot eeuwige roem als de ‘Rode Baron’.

VIDEO: Zie de Rode Baron opstijgen in een Dr.I.

De ‘Baron’ haalde 19 vijandelijke toestellen neer voor hij op 21 april 1918 zelf werd neergeschoten. Kort daarop verdween ook de Fokker Dreidecker uit de lucht.

Hij werd een maand later weggeconcurreerd door de snellere Fokker D.VII. De herkenbare Dr.I hield wel zijn status als het meest iconische vliegtuig van de Eerste Wereldoorlog.