Zijn wendbaarheid maakte de dubbeldekker tot het favoriete vliegtuigtype van de Eerste Wereldoorlog.

© Imageselect

Wanneer werd de tweedekker opgegeven?

Zijn wendbaarheid maakte de dubbeldekker tot het favoriete vliegtuigtype van de Eerste Wereldoorlog, maar de luchtvaartpioniers keerden zich al snel af van het toestel met de boven elkaar geplaatste vleugels.

14 juni 2019 door Emrah Sütcü

Toen de gebroeders Wright in 1903 geschiedenis geschreven door als eersten een gemotoriseerde vlucht te maken, deden ze dat in een dubbeldekker, een vliegtuig met twee boven elkaar geplaatste vleugels.

Dit ontwerp bleef populair bij vliegtuigfabrikanten tot eind jaren 1930, toen er toestellen opkwamen met slechts één stel vleugels.

Luchtvaartpioniers experimenteren met vliegtuigen

Ten tijde van de gebroeders Wright experimenteerden andere luchtvaartpioniers ook al met eendekkers, maar in die tijd waren de motoren nog te zwak en de propellers te slecht om een eendekker stabiel te houden in de lucht.

De dubbeldekker had dankzij het grotere vleugeloppervlak een betere lift en was wendbaarder.

Tijdens het interbellum maakte de vliegtuigproductie echter op technisch en mechanisch vlak zo’n grote ontwikkeling door dat de fabrikanten krachtigere motoren en sterkere vleugels konden bouwen.

Het resultaat waren meer aerodynamische eendekkers, die veel sneller konden vliegen dan de ouderwetse dubbeldekkers.

Snelheid vs. lift

Eendekker

  • Minder luchtweerstand
  • Hogere snelheid
  • Beter zicht vanuit de cockpit

Daarom won de eendekker: Toen vliegtuigbouwers in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog motoren ontwikkelden die voldoende krachtig waren, was de weg gebaand voor de triomf van de eendekker. Dit vliegtuigtype was aerodynamischer en daardoor sneller dan de tweedekker.

Dubbeldekker

  • Meer behoefte aan stijfheid
  • Meer luchtweerstand
  • Vleugels beperkten het zicht

Daarom verloor de dubbeldekker: De dubbeldekker was wendbaarder, maar kon vanwege de vele verstevigingen en kabels minder snelheid bereiken in de lucht.

Bekijk ook ...