Zijn wendbaarheid maakte de dubbeldekker tot het favoriete vliegtuigtype van de Eerste Wereldoorlog.

© Imageselect

Wanneer werd de tweedekker opgegeven?

Zijn wendbaarheid maakte de dubbeldekker tot het favoriete vliegtuigtype van de Eerste Wereldoorlog, maar de luchtvaartpioniers keerden zich al snel af van het toestel met de boven elkaar geplaatste vleugels.

Toen de gebroeders Wright in 1903 geschiedenis geschreven door als eersten een gemotoriseerde vlucht te maken, deden ze dat in een dubbeldekker, een vliegtuig met twee boven elkaar geplaatste vleugels.

Dit ontwerp bleef populair bij vliegtuigfabrikanten tot eind jaren 1930, toen er toestellen opkwamen met slechts één stel vleugels.

Luchtvaartpioniers experimenteren met vliegtuigen

Ten tijde van de gebroeders Wright experimenteerden andere luchtvaartpioniers ook al met eendekkers, maar in die tijd waren de motoren nog te zwak en de propellers te slecht om een eendekker stabiel te houden in de lucht.

De dubbeldekker had dankzij het grotere vleugeloppervlak een betere lift en was wendbaarder.

Tijdens het interbellum maakte de vliegtuigproductie echter op technisch en mechanisch vlak zo’n grote ontwikkeling door dat de fabrikanten krachtigere motoren en sterkere vleugels konden bouwen.

Het resultaat waren meer aerodynamische eendekkers, die veel sneller konden vliegen dan de ouderwetse dubbeldekkers.