Hoe verging het ... de slinger op oude auto’s?
In de vroege jaren van de auto had je spierkracht nodig om je voertuig te starten. Waar bleef de slinger toen auto's elektrisch gestart werden?

De eerste taxichauffeuse van New York zwengelde de auto zelf aan.
Slinger kon botten breken
De zuigers van de motor moesten in beweging worden gebracht om de verbranding op gang te brengen – en dat gebeurde handmatig.
De chauffeur of een passagier moest de motor aanzwengelen met een slinger. Hoe meer cilinders de auto had, hoe zwaarder het was om de slinger rond te draaien. En als je niet uitkeek, kon de slinger opeens terugveren met zo’n kracht dat je je vingers kon breken.
Auto's hadden tot 1990 slinger
Cadillac bouwde in 1912 in de VS de eerste auto die met elektriciteit kon worden gestart. De concurrentie volgde al snel. Voor de zekerheid kregen nieuwe auto’s nog steeds ook een slinger – voor het geval de accu het zou begeven.
De eerste Volkswagens hadden nog altijd een slinger, net als de Citroën 2CV, die tot 1990 werd geproduceerd.