In 1902 maakte de Britse premier lord Salisbury een ritje in een moderne stoomauto.

Hebben auto’s ooit op stoom gereden?

De eerste treinen reden op stoom. Auto’s ook?

Begin 20e eeuw veel stoomauto's

Ja, de auto-industrie heeft lang stoom gebruikt. 485 van de 909 auto’s die de VS in 1902 registreerde, liepen bijvoorbeeld op stoom. In de 17e eeuw werd er al met kleine stoomvoertuigen geëxperimenteerd, maar pas in de jaren 1880 verschenen er in serie geproduceerde stoomauto’s in het Europese en Amerikaanse straatbeeld.

Stoomauto’s profiteerden van de lange ervaring met de locomotiefproductie en waren in het begin zelfs beter dan benzineauto’s.

De uitvinding van de elektrische startmotor in 1912 veranderde dat.Met een slinger was het moeilijk en gevaarlijk om een benzinemotor te starten, maar de nieuwe startmotor vereiste slechts een druk op een knop. Stoommotoren konden pas wegrijden als het water kookte, na zo’n 40 seconden.

Van scheprad tot zuigermotor – de eerste auto’s reden op stoom

Verbiests speelgoed: Verbiest 1679
Verbiests speelgoed: Verbiest 1679

Om de Chinese keizer te imponeren, bouwde de Belg Ferdinand Verbiest een autootje dat via stoom op een scheprad een aandrijfas op gang bracht.

Cugnots legervrachtwagen: Cugnot 1769
Cugnots legervrachtwagen: Cugnot 1769

De Fransman Nicolas-Joseph Cugnot wilde een vrachtauto maken voor zware artillerie. Zijn auto was de eerste met een zuigermotor op stoom.

Dobles snelheidsduivel: Doble 1925
Dobles snelheidsduivel: Doble 1925

Tot aan 1931 bleven de Amerikaanse gebroeders Doble stoomauto’s doorontwikkelen en verfijnen. Hun Steamer Coupe haalde 140 km/h.

Bekijk ook ...