De ultieme achtbaan: WHAAA!
De eerste achtbaan van de VS, in 1884 gebouwd door de uitvinder LaMarcus Thompson, ging 10 kilometer per uur. Maar het publiek stond ervoor in de rij. In het gouden tijdperk van de achtbaan was het devies: hoger, sneller, wilder.

Bijna 50 jaar lang was de achtbaan de favoriete attractie van de Amerikanen. Voor elke achtbaan die werd afgebroken, kwamen er drie nieuwe bij.
Het eerste zenuwslopende ritje in een achtbaan
Langzaam rolt het wagentje de steile berghelling van Mount Pisgah in de staat Pennsylviania op. Op het piepen van de metalen wielen in de rails na is de volle wagen doodstil.
Hij heeft geen motor, maar wordt de berg op getrokken door lange kabels die aan twee dreunende stoommachines op de top vastzitten.
Met het gezicht in de plooi en een gespannen blik staren de passagiers in hun zondagse goed naar de groene, beboste hellingen om hen heen. Ze hebben de verhalen over het opwindende ritje al gehoord.
In 1872 is de nieuwe achtbaan op rails in Pennsylvania het gesprek van de dag. De Mauch Chunk Switchback is in een mum van tijd een van de best bezochte attracties van de VS geworden, slechts naar de kroon gestoken door de Niagarawatervallen.
En na een korte stop op 384 meter hoogte snappen de passagiers waarom.
De wagen begint aan de steile afdaling. Een dappere verslaggever van de plaatselijke Valley Gazette beschrijft de wilde rit: ‘Onze wagen suisde met een angstaanjagende snelheid naar beneden.
Een man raakte zijn strohoed kwijt. Vrouwen zetten hun nagels in de houten stoelen om er niet uit geslingerd te worden, en een lijkbleke moeder drukte haar zoontje stevig in haar armen,’ aldus het verslag.
De journalist vervolgde: ‘Dames konden hun rok bijna niet omlaag houden, maar de bestuurder toonde geen genade.
Het ging sneller en sneller, tot de berken, dennen, rotsen en de lucht in elkaar overliepen. De passagiers hadden moeite in hun stoel te blijven, en in de bochten werden ze tegen elkaar gedrukt.
Na een tijdje was de jongen door het dolle heen, terwijl de moeder bijna flauwviel.’
De Mauch Chunk-baan was de eerste mechanische achtbaan in de VS, en was ontstaan als bijkomstigheid.
De lijn was gebouwd om kolen van de bergtop te transporteren, maar de eigenaar zag in dat hij ook voor plezierritjes gebruikt kon worden. Toeristen waren dol op de adrenalinekick, en in 1872 verdween de transportfunctie geheel.
Zakenlieden zagen al snel geld in de installatie. De Mauch Chunk lag vrij afgelegen, en als er iets dergelijks bij een grote stad kon worden gebouwd, was succes bijna gegarandeerd.
Al snel stroomden de patentaanvragen binnen bij de autoriteiten. Dit vormde het begin van vier decennia met steeds hogere, snellere en huiveringwekkender achtbanen – niets was de uitvinders te dol.