Duikbootramp: Zuurstofvoorziening Hunley werkte niet

Tijdens de restauratie van de onderzeeër Hunley, die na een aanval in 1864 zonk, is ontdekt dat de zuurstofvoorziening niet was aangesloten.

Tijdens de restauratie van de onderzeeër Hunley, die na een aanval in 1864 zonk, is ontdekt dat de zuurstofvoorziening niet was aangesloten.

Don Foley/HISTORIA

Een paar ongebruikte rubberen slangen werden de bemanning van de H.L. Hunley, de eerste werkende oorlogsonderzeeër aller tijden, mogelijk noodlottig.

Dat denkt een Amerikaans onderzoeksteam na de vondst van deze belangrijke slangen in het wrak van de duikboot, dat in 2000 van de zeebodem werd gehaald.

Volgens archeoloog Michael Scafuri van de Clemson University moesten de slangen de 1,5 meter lange uitwendige snorkel van het vaartuig verbinden met een blaasbalg, die frisse lucht aanzoog.

‘Het luchtcirculatiesysteem is een belangrijke aanwijzing voor de reconstructie van de gebeurtenissen van die nacht.’ Michael Scafuri, archeoloog

Lucht voor twee uur

De slangen lagen echter opgerold onder een bank.

Dat betekent dat de acht opvarenden van de Hunley slechts lucht voor een uur of twee hadden.

‘Het luchtcirculatiesysteem is een belangrijke aanwijzing voor de reconstructie van de gebeurtenissen van die nacht,’ zegt Scafuri tegen HISTORIA.

De Hunley werd gebouwd door de Zuidelijke Staten tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog en bracht in februari 1864 het Noordelijke blokkadeschip Housatonic tot zinken bij Charleston. Daarna verdween de onderzeeër spoorloos.

Het wrak en de stoffelijke resten van de bemanningsleden werden 20 jaar geleden geborgen, en sindsdien wordt er onderzoek gedaan naar het lot van de duikboot.

Oude theorieën sneuvelen

Eerder dachten onderzoekers dat de bemanning bewusteloos raakte door de explosie van de bom die de Housatonic tot zinken bracht.

Maar volgens Scafuri is uit proeven gebleken dat de ontploffing de onderzeeër met bemanning geen schade heeft kunnen toebrengen.

Toen de Housatonic gezonken was, probeerde de Hunley zich waarschijnlijk onder water schuil te houden. ‘Ze hadden na de aanval de snorkel kunnen gebruiken, maar dat deden ze dus niet,’ aldus Scafuri.

Mogelijk schatte de bemanning het zuurstofgehalte aan boord verkeerd in en werd deze fout niet op tijd ontdekt.