De Hindenburg staat in brand

Waardoor verbrandde de Hindenburg?

Het luchtschip Hindenburg maakt zich op 6 mei 1937 klaar voor de landing als er brand uitbreekt in het achterschip. Een halve minuut later is ’s werelds grootste zeppelin veranderd in een hoop as.

Het luchtschip Hindenburg maakt zich op 6 mei 1937 klaar voor de landing als er brand uitbreekt in het achterschip. Een halve minuut later is ’s werelds grootste zeppelin veranderd in een hoop as.

Cofod, Arthur Jr.

Op 6 mei 1937 rond 18.30 uur naderde de Duitse Hindenburg – de grootste zeppelin ooit – een afmeermast in New Jersey, VS, toen het noodlot toesloeg: plotseling barstte de achterkant van de joekel in vlammen uit, en slechts een halve minuut later was het met waterstof gevulde luchtschip opgebrand.

Onmiddellijk na het ongeval stelden de Amerikaanse en Duitse autoriteiten een onderzoek in, maar zonder tot duidelijke conclusies te komen. De oorzaak van het ongeluk is dan ook tientallen jaren onderwerp van discussie geweest.

De Hindenburg staat in brand

35 passagiers en een medewerker op de grond kwamen om toen de Hindenburg in brand vloog.

© Cofod, Arthur Jr.

Touw was schuldig aan brand

Tegenwoordig zijn de meeste deskundigen het erover eens dat het ongeluk is veroorzaakt doordat er waterstof uit de zeppelin lekte. Tegelijkertijd waren er net onweersbuien over New Jersey getrokken, waardoor er een groot risico op statische elektriciteit was, die vonken veroorzaakt. De fatale vonk zelf werd waarschijnlijk ontstoken toen de bemanning de meertouwen uitgooide.

Amateurvideobeelden die in 2012 naar buiten kwamen laten zien hoe de bemanning van de Hindenburg de touwen uitgooide terwijl het vaartuig nog hoog in de lucht was. Deskundigen zeggen dat dit het risico van statische elektriciteit verhoogde en het waterstoflek kan hebben aangestoken. 36 mensen kwamen om bij het ongeluk, dat een belangrijke reden was om de zeppelin in te ruilen voor het lijnvliegtuig.

Video: Bekijk de tot 2012 onbekende opname van de ramp met de Hindenburg