Vliegveiligheid, 11 september 2001

Drie dingen die 9/11 heeft betekend voor je vliegveiligheid

Na de terroristische aanslag in New York op 11 september 2001 hebben luchtvaartmaatschappijen wereldwijd veiligheidsmaatregelen genomen om aanslagen met of in vliegtuigen te voorkomen.

Na de terroristische aanslag in New York op 11 september 2001 hebben luchtvaartmaatschappijen wereldwijd veiligheidsmaatregelen genomen om aanslagen met of in vliegtuigen te voorkomen.

Shutterstock

De wereld keek ontzet toe toen leden van de islamitische terreurorganisatie Al Qaida op 11 september 2001 twee passagiersvliegtuigen kaapten en die in het World Trade Center in New York boorden. De aanslag had veel gevolgen, ook voor de vliegveiligheid.

De jaren erna voerden regeringen en luchtvaartmaatschappijen wereldwijd maatregelen in om nieuwe aanvallen te voorkomen. Van de vele antiterrorismemaatregelen zijn dit de drie belangrijkste.

1: Paspoortcontrole stelt identiteit vast

Vliegveiligheid, paspoort, internationaal

Zonder geldig paspoort kom je een passagiersvliegtuig niet meer in.

© Shutterstock

Hoewel meerdere terroristen op 11 september een ontoereikend legitimatiebewijs hadden, mochten ze toch instappen. Dat kwam doordat de toestellen op binnenlandse trajecten vlogen en de VS niet verlieten.

Nu moet elke passagier een geldig, door de overheid uitgegeven identiteitsbewijs tonen om aan boord van een binnenlandse vlucht te gaan. Luchtvaartmaatschappijen controleren ook of alle bagage in het ruim is ingecheckt door passagiers op de vlucht.

2: Bodyscanner detecteert wapens

Vliegveiligheid, luchthaven, scanners

Alle passagiers moeten door een bodyscanner, die verstopte voorwerpen detecteert.

© Shutterstock

Bij vier van de terroristen sloeg de metaaldetector aan. De mannen werden onderzocht met een handscanner en mochten toen toch instappen. De terroristen namen alle wapens zelf mee, en vóór de aanslag op het World Trade Center mocht je op veel vliegvelden in de VS een mes van maximaal 10 centimeter bij je hebben.

Tegenwoordig is het verboden om spitse voorwerpen en meer dan 100 milliliter vloeistof mee te nemen. Dat laatste moet voorkomen dat terroristen grote hoeveelheden vloeibare springstof aan boord brengen.

Verder hebben de luchthavens betere bodyscanners, die met behulp van elektromagnetische straling op het lichaam verstopte voorwerpen opsporen. Handbagage wordt apart gescand.

3: Piloten en cockpit zijn beter beschermd

Vliegveiligheid, luchthaven, vliegtuig, cockpit

Nu is het voor vliegtuigkapers vrijwel onmogelijk om in de cockpit te komen.

© Shutterstock

Ook in het vliegtuig zelf is de beveiliging verbeterd. Veel toestellen hebben nu een dikke, kogelvrije deur naar de cockpit die alleen van binnenuit kan worden geopend. Sommige toestellen hebben zelfs bewakingscamera’s, zodat de piloten de activiteit in de cabine in het oog kunnen houden.

In Amerikaanse vliegtuigen mogen piloten tegenwoordig ook een vuurwapen dragen, mits ze daarvoor een training hebben gevolgd en een vergunning hebben.