Galerij: 6 gewilde Bugatti Royale-modellen

De Bugatti Royale was commercieel een flop. De fabriek verkocht er slechts drie exemplaren van. Jaren later kregen verzamelaars oog voor het model, en tegenwoordig is het een van de felst begeerde en duurste oldtimers.

Ettores broer Rembrandt was beeldhouwer met dieren als specialiteit. Een van zijn werken stond model voor de mascotte.

© Polfoto/Corbis
© Polfoto/Corbis

Bugatti’s eigen auto

Type: Sedanca de ville

Geschiedenis: Prototype met een nog grotere motor dan de andere. Bugatti gaf de auto in totaal vier verschillende carrosserieën en gebruikte hem als privéauto.

Zijn erfgenamen verkochten de auto in 1963 aan de verzamelaars Hans en Fritz Schlumpf uit Zwitserland.

Nu: In een museum in Frankrijk

© Scanpix

Verstopt in het riool

Type: Coupé de ville

Geschiedenis: Verkocht aan textielfabrikant Armand Esders in 1932. Later omgebouwd tot coupé de ville door de Franse politicus Raymond Patenôtre.

In WOII in het Parijse riool verstopt en na diverse eigenaren in 1999 aan Volkswagen verkocht voor 20 miljoen dollar.

Nu: In de collectie van Volkswagen

© Polfoto/Corbis

Gevonden op schroothoop

Type: Cabriolet

Geschiedenis: In 1932 verkocht aan de Duitse arts Josef Fuchs en later naar de VS uitgevoerd, waar een Amerikaanse autoverzamelaar hem in 1947 op een autokerkhof vond.

Hij kocht het wrak voor 400 dollar en doneerde de auto na restauratie aan het Ford-museum.

Nu: In The Henry Ford in Michigan

© Polfoto/Corbis

Al bij de bouw verouderd

Type: Limousine

Geschiedenis: In 1933 verkocht aan de Brit Cuthbert W. Foster, erfgenaam van een warenhuis in de VS. De carrosserie was een kopie van zijn Daimler uit 1922. In 1946 verkocht hij de auto, die na wat omzwervingen bij de Zwitserse broers Schlumpf terechtkwam.

Nu: In een museum in Frankrijk

© Scanpix/Heritage

Ingemetseld in de oorlog

Type: Sedan

Geschiedenis: In eerste instantie niet verkocht. In de oorlog door Bugatti ingemetseld. Door de erfgenamen verkocht aan Briggs Cunningham.

De rijke Zweed Hans Thulin kocht de auto in 1987 op een veiling voor 5,5 miljoen pond, maar verkocht hem door.

Nu: Eigendom van een particulier

© Polfoto/Corbis

Pas na 20 jaar verkocht

Type: Berline de voyage

Geschiedenis: Niet meteen verkocht. In WOII ingemetseld. In 1950 door Bugatti’s dochter aan Briggs Cunningham verkocht, die hem meenam naar de VS.

Later in bezit van hotel- en casino-eigenaar William Harrah, Thomas Monaghan van Domino's Pizza en anderen.

Nu: In de collectie van Volkswagen

LEES MEER: Het hele verhaal over de Bugatti Royale - De koning te duur