Amerikaanse kinderen wilden een steen als huisdier
Toen de ondernemer Gary Dahl zijn vrienden hoorde klagen over hun bewerkelijke huisdieren, kreeg hij een geweldig idee – een huisdier dat voor niemand een probleem zou zijn.

Zes maanden lang duurde de hype van de ‘huissteen’ in de VS, waar circa 1,5 miljoen stenen werden verkocht.
Toen hij zijn vrienden hoorde klagen over hun bewerkelijke huisdieren, kreeg reclameman Gary Dahl een geweldig idee. Kinderen moesten een huisdier krijgen dat voor niemand een probleem zou zijn: een steen.
Dahl verzamelde duizenden stenen op het strand, die hij in kartonnen doosjes met ademgaatjes deed. Samen met een lijn, zodat de eigenaar zijn nieuwe beste vriend zou kunnen uitlaten.
In het doosje zat verder een grappige handleiding met onder andere commando’s die de steen zou kunnen leren. ‘Zit’ was voor de meeste stenen goed te doen, maar voor ‘omrollen’ hadden ze toch hulp nodig.
Dahl werd miljonair
De productie van de stenen kostte bijna niets. En toen ze in 1975 op de markt verschenen, gingen ze over de toonbank voor 3,95 dollar per stuk.
Het werd een enorme hype bij Amerikaanse kinderen, en Dahl werd binnen een half jaar miljonair.