Het eerste socialemediaplatform naar huidige maatstaven werd opgericht door de Amerikaan Andrew Weinreich. Hij begon Six Degrees, waarvan de website in mei 1997 live ging. Gebruikers konden profielen aanmaken, vrienden worden met andere gebruikers, berichten sturen naar hun vrienden en bloggen over hun leven.
De website was aanvankelijk een succes en had op het hoogtepunt zo’n 3,5 miljoen geregistreerde gebruikers. Maar hoewel Six Degrees vrij populair was, stelden de technologische ontwikkelingen grenzen aan het gebruik.
Eind jaren 1990 was de toegang tot het internet nog beperkt – vooral doordat toegang tot internet veel geld kostte. De activiteit onder de gebruikers van Six Degrees was daardoor gering.
Volgens Weinreich was een ander belangrijk nadeel dat digitale camera’s en mobiele telefoons nog niet waren doorgebroken en het delen van foto’s en video’s nog niet wijdverbreid was.
Ten slotte was de markt voor online adverteren nog niet rijp. Uiteindelijk zorgden de vele technologische knelpunten ervoor dat Six Degrees er niet in slaagde zijn populariteit te gelde te maken.