Sociale media

Wie vond het eerste sociale medium uit?

In 1997 zette de website SixDegrees.com de deur open naar een nieuw, digitaal tijdperk. Maar al snel bleek dat de tijd nog niet rijp was voor sociale media.

In 1997 zette de website SixDegrees.com de deur open naar een nieuw, digitaal tijdperk. Maar al snel bleek dat de tijd nog niet rijp was voor sociale media.

Shutterstock

Het eerste socialemediaplatform naar huidige maatstaven werd opgericht door de Amerikaan Andrew Weinreich. Hij begon Six Degrees, waarvan de website in mei 1997 live ging. Gebruikers konden profielen aanmaken, vrienden worden met andere gebruikers, berichten sturen naar hun vrienden en bloggen over hun leven.

De website was aanvankelijk een succes en had op het hoogtepunt zo’n 3,5 miljoen geregistreerde gebruikers. Maar hoewel Six Degrees vrij populair was, stelden de technologische ontwikkelingen grenzen aan het gebruik.

Eind jaren 1990 was de toegang tot het internet nog beperkt – vooral doordat toegang tot internet veel geld kostte. De activiteit onder de gebruikers van Six Degrees was daardoor gering.

Volgens Weinreich was een ander belangrijk nadeel dat digitale camera’s en mobiele telefoons nog niet waren doorgebroken en het delen van foto’s en video’s nog niet wijdverbreid was.

Ten slotte was de markt voor online adverteren nog niet rijp. Uiteindelijk zorgden de vele technologische knelpunten ervoor dat Six Degrees er niet in slaagde zijn populariteit te gelde te maken.

Sociale media

Sociale media trekken al sinds 1997 onze aandacht.

© Shutterstock

‘We waren te vroeg’

Gelukkig voor Weinreich verkocht hij in december 1999 zijn baanbrekende maar bedreigde socialemediumsite voor 125 miljoen dollar aan een mediabedrijf. De nieuwe eigenaar slaagde er echter evenmin in om geld te verdienen met Six Degrees en sloot de site het jaar daarop toen de zogeheten internetbubbel barstte.

Toen de site in 2000 sloot, zei Andrew Weinreich dat het gebrek aan financieel succes kwam doordat Six Degrees zijn tijd vooruit was.

‘We waren te vroeg. Timing is alles,’ zei Weinreich.