Vijf jaar na de campagne van De Beers zong Marilyn Monroe Diamonds Are a Girl’s Best Friend.

© Scanpix

Wanneer werden diamanten a girl’s best friend?

Waarom zitten er nu juist diamanten op verlovingsringen van vrouwen?

Vanaf 1948 wilden veel vrouwen diamanten in hun ring als ze gingen trouwen.

Dat was te danken aan een reclamecampagne van het diamantbedrijf De Beers, dat in 1938 het reclamebureau N.W. Ayer & Son in de arm nam.

Dat moest diamanten in trouwringen promoten.

Bruiloftscampagne maakte de weg vrij

In eerste instantie slaagde de opzet niet, maar toen het bureau in 1948 een massale campagne lanceerde met de slagzin ‘diamonds are forever’, kon een beetje bruid niet meer zonder diamanten ring gezien worden.

Al snel droegen acht van de tien Amerikaanse bruiden er een.

De Beers werd opgericht in 1888 en beheerst nu 35% van de diamantmarkt.

De Beers werd in Zuid-Afrika opgericht.

© Scanpix