Rally: Wat was de Peking-Parijs-rally?
In de zomer van 2013 reed een stoet oldtimers van Peking naar Parijs. Klopt het dat ze een historische rally tot leven brachten?

Twee nieuwe modellen van De Dion-Bouton, de grootste autofabrikant in 1907, namen deel.
Rally uit 1907
De rally van Peking naar Parijs was een mediahype in de zomer van 1907. Hij was georganiseerd door de Franse krant Le Matin, die wilde aantonen dat er voor iemand met een auto en een ijzeren wil geen grenzen bestaan.
Vijf teams gingen van start in de Chinese hoofdstad. Ze bestonden uit chauffeurs, monteurs en verslaggevers – elke wagen moest de krantenlezers op de hoogte houden. Om die reden liep de route langs telegraaflijnen. Langs de hele weg waren voorraden brandstof beschikbaar, die daar op sommige plekken per kameel waren neergezet. Al kort na de start op
Slechts 4 auto's volbrachten de rally
10 juni 1907 bleek dat de rally een zware beproeving zou worden voor de mannen en de auto’s. De motoren waren niet opgewassen tegen de modderige karrensporen en steile bergpaadjes, en alle auto’s werden regelmatig door ossen voortgetrokken. Een team kwam vast te zitten in de Gobiwoestijn, en de bemanning werd op het nippertje gered door nomaden.
De vier overige wagens wisten Parijs ondanks alles te bereiken. De eerste prijs – een fles champagne – was voor de Italiaan Scipione Borghese, die op 10 augustus aankwam.