Tot de jaren 1860 was de Mona Lisa van Leonardo da Vinci bekend als een mooi, maar niet heel opzienbarend werk.
In 1869 publiceerde de kunstcriticus Walter Pater (1839–1894) echter een essay, waarin hij de Mona Lisa prees in poëtische, hoogdravende bewoordingen.
Veranderd in kunsticoon
Pater was een trendsetter, en zijn beschrijving kreeg direct veel bijval. Vooral in het Victoriaanse Engeland werd de Mona Lisa van de ene op de andere dag een icoon, en Paters woorden kwamen in gidsjes voor het Louvre in Parijs te staan, waar het schilderij van Leonardo hing.
Echt wereldberoemd werd de Mona Lisa echter pas in 1911, toen de Italiaanse nationalist Vincenzo Peruggia het werk stal uit het Louvre.
Beroemdste schilderij ooit
Hij dook twee jaar onder, en intussen stond de Mona Lisa over de hele wereld op de voorpagina’s van de kranten. Experts roemden het unieke, verdwenen meesterwerk.
In 1913 werd Peruggia gearresteerd toen hij het werk wilde overdragen aan een verzamelaar in Florence. De Mona Lisa was inmiddels het beroemdste schilderij ooit.