Fotogalerij: de Concorde 40 jaar

Na zeven jaar noeste arbeid aan de tekentafel, in de windtunnel en in de hangar was de Concorde in 1969 eindelijk klaar voor de eerste testvlucht. De vliegtuigindustrie in Europa had volledig nieuwe materialen en geniale technische oplossingen voor het vliegtuig bedacht, en met een topsnelheid van 2300 km/u was de Concorde een technologische overwinning die een nieuwe tijd inluidde. 1

Door het karakteristieke ontwerp met de spitse neus werd het vliegtuig het symbool van snelheid.

Vliegtuig van de toekomst

Door het karakteristieke ontwerp met de spitse neus werd het vliegtuig het symbool van snelheid. Foto: Shutterstock.

Aantrekkelijk

In de beginjaren van de Concorde stonden geinteresseerde luchtvaartmaatschappijen in de rij om het vliegtuig te mogen opnemen in hun vloot. Foto: Polfoto/Topfoto.

Demonstratie

In 1970 demonstreerde de fabrikant de Concorde tijdens een vliegshow in Farnborough in Engeland. Foto: Polfoto/Corbis

Militair vliegtuig was voorbeeld

De Avro Vulcan had hetzelfde ontwerp en motor als de Concorde. In 1947 bereikte een vliegtuig voor het eerst de geluidsbarriere en de nieuwe razendsnelle militaire vliegtuigen vormden de inspiratie voor Concorde-ontwerpers. Het jachtvliegtuig Mirage had al bewezen dat de 'delta-vleugels' tot perfecte vliegprestaties leidden. De motoren van de Concorde waren ontwikkeld voor de Britse bommenwerper Avro Vulcan, maar in de Concorde voorzagen de ingenieurs ze van nabranders. Foto: Image Select/Alemy.

Gebouwd in Frankrijk en Engeland

De Concorde werd in Toulouse in Frankrijk en in Filton in Engeland gebouwd. De onderdelen werden door talloze onderleveranciers geleverd. Foto: Polfoto/Corbis

Leren door te doen

De constructie kwam vrijwel zonder computers tot stand en toen het eerste prototype in Toulouse werd gebouwd, voerden de technici de moeilijke klus uit. Foto: Polfoto/Corbis

De conkurrent Concordski was eerder

De Tupolev TU-144 vertoonde grote gelijkenis met de Concorde. Terwijl Britse en Franse vliegtuigbouwers aan de Concorde werkten, waren andere landen bezig met gelijke projecten zoals de Russische Tupolev TU-144. De “Concordski” ging een jaar eerder de lucht in, maar had een slechte start. Eén TU-144 crashte bij een show in Parijs in 1973, en na slechts 55 vluchten werd het vliegtuigtype uit roulatie genomen. Sindsdien wordt de Concordski als postvliegtuig en vliegend laboratorium gebruikt.

Testpiloot

Testpiloot Brian Trubshaw (l) bracht tijdens Britse testvluchten honderden uren als chef-piloot door in de nauwe cockpit van de Concorde. Foto: Polfoto/Corbis.

Protest tegen het geluidsoverlast

De overlast van de Concorde leidde tot hevige protesten in de VS, maar in 1977 werden er desondanks lijndiensten naar New York opgezet. Het vliegen met een snelheid die hoger is dan het geluid veroorzaakt een schokgolf die hier klinkt als een enorme knal. In de jaren 1960 was het effect van deze knallen onbekend, waardoor de Britse overheid dit fenomeen ging bestuderen. Ze observeerden onder meer de reactie van kippen bij herhaaldelijke blootstelling. Foto: Getty images

De opvolger: groot en lui...

De Boeing 747 ging hetzelfde jaar als de Concorde voor het eerst de lucht in. Slechts een jaar later – in januari 1970 – vloog de Amerikaanse jumbojet lijndiensten en de klanten stonden in de rij om het te kopen. In de eerste vijf jaar verkocht Boeing 268 747's. Ondanks de technologie van de Concorde gaven reizigers toch de voorkeur aan een goedkopere vlucht dan een kortere reisduur. De jumbojet voldeed aan die eisen, waardoor het een veel groter commercieel succes werd. Foto: Aviation images