Amelia Earhart worstelde met de techniek in haar vliegtuig

Tijdens haar spectaculaire vlucht om de wereld vloog Amelia Earhart in een hypermodern vliegtuig, maar de navigatieapparatuur haperde en haar Lockheed Electra had vóór ze aan het laatste traject over de Stille Oceaan begon al panne gehad.

Tijdens haar spectaculaire vlucht om de wereld vloog Amelia Earhart in een hypermodern vliegtuig, maar de navigatieapparatuur haperde en haar Lockheed Electra had vóór ze aan het laatste traject over de Stille Oceaan begon al panne gehad.

NASA states

Op 2 juli 1937 verdween vliegpionier Amelia Earhart boven de Stille Oceaan in een Lockheed Model 10 Electra.

Dit vliegtuig zag in 1934 het levenslicht en was tot 1941 een van de best verkopende toestellen van Lockheed.

De vliegtuigfabriek verkocht de 148 geproduceerde exemplaren vooral aan Pan Am. Dat bedrijf zat zo te springen om een klein passagiersvliegtuig dat het in de testfase een windtunnel betaalde.

Earhart liet haar Electra speciaal maken in de Lockheedfabriek in Californië.

Ze liet onder meer extra brandstoftanks installeren omdat ze als eerste vrouw rond de wereld wilde vliegen.

Ze sprak zelf van een ‘vliegend laboratorium’, maar het toestel zat niet vol apparatuur.

Wel indrukwekkend was haar radiopeiler, waarmee ze kon bepalen uit welke richting een elektro-magnetisch signaal kwam, zoals radiogolven.

Maar Earhart kon niet goed overweg met het apparaat, dat vaak haperde. Toch begon ze in maart 1937 aan haar wereldreis.

Het ging al mis tijdens een start in Hawaï, en na een maanden durende reparatie hervatte ze de reis en verdween ze spoorloos.