Amelia Earhart vloog in 1932 als eerste vrouw solo de Atlantische Oceaan over. Deze prestatie maakte haar wereldberoemd, en ze schreef meerdere boeken over haar avonturen.

© Library of Congress

Nieuw boek: Earhart opgepakt door Japanners

De legendarische pilote Amelia Earhart werd tijdens haar poging de wereld rond te vliegen in 1937 gevangengenomen door de Japanners. Na de oorlog leefde ze onder een valse naam, zo stelt de schrijver van een nieuw boek.

5 januari 2016 door Emrah Sutcu

Earhart verdween spoorloos

In 1937 verdween de Amerikaanse pilote Amelia Earhart spoorloos tijdens een poging rond de wereld te vliegen. Sindsdien vragen historici zich af hoe een van de beroemdste vrouwen van de 20e eeuw zomaar in rook kon opgaan.

De Amerikaanse schrijver W.C. Jameson zegt het raadsel echter te hebben opgelost. 

'Amelia Earhart was spion'

Officieel stortte de ervaren vliegenier Earhart neer bij een eilandje in de Stille Oceaan omdat haar brandstof op was en ze in slecht weer was beland. 

Maar volgens Jameson werkte Amelia Earhart in werkelijkheid als spion voor de VS en was haar poging om rond de wereld te vliegen slechts een dekmantel om de Japanners te bespioneren. 

Earharts vliegtuig was namelijk voorzien van speciale camera's die Japanse militaire installaties op de eilanden in de Stille Oceaan moesten fotograferen.

Earhart moest haar naam veranderen

Ze werd echter gevangengenomen door de Japanners en bracht de Tweede Wereldoorlog door in een gevangenenkamp, zo stelt Jameson.
Na de Japanse capitulatie in 1945 werd ze vrijgelaten en keerde ze terug naar de VS, waar ze tot haar dood in 1982 onder een valse naam leefde.

Volgens Jameson werd Earhart gedwongen een nieuwe identiteit aan te nemen omdat president Franklin D. Roosevelt bang was dat het zijn reputatie zou schaden als bekend werd dat hij een populaire beroemdheid als Earhart jarenlang in een kamp had laten zitten zonder een poging te doen haar te bevrijden.

'Roosevelt zou als een laffe, ondeugdelijke president zijn bestempeld. Zijn imago had dit schandaal nooit overleefd,' aldus Jameson in de Britse krant Daily Mail.

Deskundige valt Jameson bij

Jameson schreef zijn boek in samenwerking met Greg Feith, gepensioneerd piloot en medewerker van de Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB), die onder meer vliegrampen onderzoekt.

Feith – die vaak optreedt als deskundige bij vliegrampen – ondersteunt het idee dat men Earhart heeft laten verdwijnen om een van de grootste schandalen uit de geschiedenis in de doofpot te stoppen.

Documenten zijn verdwenen

Jamesons conclusie stoelt onder meer op het feit dat een groot aantal documenten over de zaak-Earhart op mysterieuze wijze zijn verdwenen of als geheim zijn geclassificeerd.

Zo ontbreken belangrijke pagina's van het logboek van het schip Itasca, dat als laatste contact had met Earhart, en 113 documenten over de zaak zijn nog niet door de autoriteiten vrijgegeven.

Ook het feit dat er ooggetuigenverklaringen bestaan van plaatselijke vissers die Earhart weggevoerd zouden hebben zien worden door Japanse soldaten, wijst volgens Jameson in de richting van een samenzwering.

Daarnaast zou op 17 augustus 1945 een als non geklede vrouw bevrijd zijn uit een Japans kamp in China. Jameson is ervan overtuigd dat dit Earhart was.

Stukken metaal gevonden in 2015

Het boek van W.C. Jameson is slechts het nieuwste in een lange reeks met speculaties over het lot van Earhart. 

Zo meldden de Amerikanen Les Kinney en Dick Spink in de zomer van 2015 dat ze bij de Marshalleilanden stukken metaal hadden gevonden die overblijfselen zouden zijn van het wiel en het instumentenpaneel van het toestel van Earhart.

De gevonden brokstukken worden nog onderzocht, en als ze inderdaad van Earharts vliegtuig afkomstig blijken te zijn kan dat de theorie van Jameson schragen: in 1937 waren de Marshalleilanden in Japanse handen.

 

Toen het radiocontact met Earhart wegviel, was ze ongeveer halverwege haar oversteek van de Stille Oceaan, het laatste stuk van haar reis. Haar lot is onbekend.

Bekijk ook ...