Het hoge voorwiel maakte de velocipède of hoge bi niet bijster stabiel.

Rondom de velocipède: voorwiel rees de pan uit

Het voorwiel kon rond 1870 niet groot genoeg zijn toen de nieuwe velocipède de weg op ging. Met een diameter van anderhalve meter maakte het wiel de fiets steeds sneller, maar niet veiliger: vele wielrijders vlogen met de hoge bi over de kop of maakten een smak bij het opstappen.

4 oktober 2016 door Mette Iversen

De uitvinder van de hoge bi: Wedstrijd was goede pr

Pas in onze tijd is op de Internationale Conferentie van de Fietsgeschiedenis bepaald dat de Fransman Eugène Meyer de vader van de hoge bi is. Meyer en de Brit James Starley kwamen beiden in aanmerking voor deze titel. 

Meyer ging met de eer strijken omdat hij in 1869 patent nam op zijn grote wielen met metalen spaken in plaats van spaken van hout. De Fransman deed zelf mee aan wielerwedstrijden om reclame te maken voor zijn nieuwe rijwiel, dat met zijn enorme voorwiel alle concurrenten achter zich liet. 

© Getty Images

Beweeg met je muis over de afbeelding voor meer informatie over de velocipède

Rond de wereld op een hoge bi

In de jaren 1880 fietste de Brit Thomas Stevens als eerste rond de wereld op een hoge bi. Ruim een eeuw later deed zijn landgenoot Joff Summerfield die prestatie nog eens over. 

© Joff Summerfield

De hoge bi in cijfers*

  • Voorwiel, diameter (max.): 1,5 m
  • Achterwiel, diameter (max.): 0,45 m
  • Snelheid (max.): 28 km/h
  • Gewicht (buizenframe): 11 kg
  • Gewicht (massief frame): 50 kg

* Gebaseerd op de 19e-eeuwse versie.

Bekijk ook ...