De Lombard Log Hauler moest boomstammen vervoeren.

Hoe oud is de rupsband?

De rupsband werd al in de 19e eeuw uitgevonden, maar pas begin 20e eeuw werd er een praktische toepassing voor gevonden.

Rupsbanden verschenen rond 1900

De ontwikkelaars van de eerste tanks in de Eerste Wereldoorlog lieten zich inspireren door machines uit de bosbouw die een paar jaar eerder op de markt waren gekomen. Octrooiaanvragen uit de 19e eeuw laten zien dat het idee voor de rupsband al oud is, maar pas aan het eind van de eeuw werd er een bruikbare versie ontwikkeld.

Houtindustrie had rupsbanden nodig

Alvin Orlando Lombard was smid en maakte gereedschap voor de houtindustrie in het noordoosten van de VS. Hij besefte dat houthakkers veel effectiever konden werken als de boomstammen met een motorvoertuig werden getransporteerd. In de lastig begaanbare bossen is een goede wegligging onmisbaar, en om die reden zette ook Lombard in op de rupsband.

Lombard Log Hauler kreeg rupsbanden

In 1901 was de eerste Lombard Log Hauler klaar voor gebruik. Hij leek op een locomotief, maar had achteraan rupsbanden en kon voorop van wielen of ski’s worden voorzien.

De Log Hauler reed eerst op stoom, maar kreeg later een dieselmotor. Tot 1917 produceerde Lombard 83 van deze machines, met elk 20 pk.

Bekijk ook ...