Andy Green, piloot bij de Royal Air Force, verbrak op 15 oktober 1997 het wereldsnelheidsrecord op land met de raketauto Thrust SSC. De Thrust SSC bereikte een snelheid van 1223,657 km/u en was daarmee de eerste auto die officieel door de geluidsbarrière ging.

Snelheidsrecords: auto's

Bekijk de lijst met de zeven belangrijke snelheidsrecords van auto's.

Auto's worden steeds groener, efficiënter en zuiniger. Zo was het vroeger niet; toen was snelheid alles wat telde, en auto's moesten gewoon steeds harder kunnen.

Hier volgt een lijst van belangrijke snelheidsrecords die met een auto zijn neergezet.

63,15 km/h

Het eerste officieel gemeten snelheidsrecord staat op naam van Gaston de Chasseloup-Laubat. Hij behaalde op 18 december 1898 zijn succes in Frankrijk met een elektrisch aangedreven Jeantaud Duc.

105,88 km/h

De eerste die harder reed dan 100 km/h was de Belg Camille Jenatzy met zijn elektrische CITA nr. 25 op 29 april 1899.

166,6 km/h

Op 21 juli 1904 bereikte de Fransman Louis Rigolly een nieuwe mijlpaal toen hij als eerste 100 mijl per uur reed met zijn Gobron Brillié. Auto's waren nu niet elektrisch meer, maar hadden een verbrandingsmotor.

205,44 km/h

De eerste die meer dan 200 km/h reed was de Amerikaan Fred Marriott. Hij vestigde op 26 januari 1906 een record met zijn stoomauto.

502,11 km/h

Op 19 november 1937 haalde George Eyston als eerste een snelheid van meer dan 500 km/h. Op dat moment werden race-auto's echt voor de snelheidsrecords gebouwd, maar het werd steeds lastiger om meer uit een gewone verbrandingsmotor te halen. Sinds de jaren 1960 zijn alle records voor auto's met straal- of raketaandrijving.

1014,52 km/h

Op 23 oktober 1970 reed de Amerikaan Gary Gabelich 1000 km/h met zijn raketaangedreven Blue Flame.

1223,657 km/h

Op 15 oktober 1997 vestigde de Brit Andy Greens een nieuw belangrijk snelheidsrecord; hij ging als eerste met een auto door de geluidsbarrière.

Bronnen:

www.fia.com
en.wikipedia.com

Bekijk ook ...