Veel vliegtuigen met de zware motor achterin hadden moeite met de balans. Ook konden propellers niet groot zijn.

Doet een propeller het aan de voorkant beter?

De eerste propellervliegtuigen hadden de motor achterin. Waarom kwam hij naar voren?

Het toestel waarmee de gebroeders Wright in 1903 hun eerste vlucht maakten, had de motor aan de achterkant. Voor de pioniers was dat een logische plaats, omdat de piloot dan een goed uitzicht had. Maar er waren ook nadelen.

Het gewicht van de motor verlegde het zwaartepunt ver naar achteren, wat de balans niet ten goede kwam. Ook moest de propeller klein zijn, zodat hij de startbaan niet zou raken bij het opstijgen.

De VS experimenteerden in 1949 met naar achteren gerichte propellers. Door onvoldoende koeling vloog de motor van de B-39 snel in brand.

Motoren aan de achterzijde raakten bovendien snel oververhit, omdat de koele luchtstroom ontbrak. Daarom hadden bijna alle vliegtuigen vanaf 1916 de motor aan de voorkant.

Bekijk ook ...