De naakte dansers veroorzaakten in 1867 veel opschudding. In de Eerste Wereldoorlog werden ze door zandzakken beschermd.

Naakte dansers op gevel Parijse opera

De Parijzenaren vingen hun eerste glimp op van de nieuwe opera toen de gevel werd onthuld voor de Wereldtentoonstelling in 1867. Alle pracht en praal schoot de burgers in het verkeerde keelgat, en de naakte, heidense dansers waren het toppunt.

Parijse opera wekte woede

Keizer Napoleon III wilde een prachtopera, en de architect Charles Garnier liet zijn wens uitkomen. Bij de onthulling van de gevel van de opera voor de Wereldtentoonstelling in 1867 stond Parijs op z'n achterste benen vanwege alle kitsch en het vele marmer. Maar er was wel degelijk over nagedacht: dankzij het ijzeren skelet kon het gebouw hoog en licht worden en was er minder kostbaar materiaal nodig. Maar de woedende Parijzenaren hadden geen oog voor de voordelen.

'Is onze opera een bordeel?'

De meeste opschudding wekte het werk 'De danser' van de beeldhouwer Carpeaux. De negen naakte, heidense dansers zetten Parijs op z'n kop. In zijn boek Le Nouvel Opéra schreef Garnier later:

'Oude mannen bleven met een verlekkerde grijns bij de beelden staan, terwijl jonge mannen er lachend en grappend langs liepen. Moeders trokken hun zonen haastig mee, en huichelaars sloegen hun ogen zedig neer bij deze orgie van lichaamsvormen.'

Garnier werd bestookt met boze brieven. In een ervan stond: 'Is La Académie de Musique (de officiële naam van de opera) een bordeel?"

Lees meer over de omstreden opera


Lees het hele artikel uit Historia 7/2014 over de controversiële opera van Napoleon III in Parijs.

Let op: je hebt een gratis account nodig op onze website om het artikel te kunnen downloaden.

Bekijk ook ...