Het Australische oorlogsschip HMAS Perth werd in 1942 door de Japanners tot zinken gebracht. Het wrak was een onderzees graf voor zo’n 300 bemanningsleden, maar afgelopen zomer meldde o.a. The Guardian dat grafrovers grote delen van het wrak hebben ontvreemd.

© Public Domain

Gewetenloze grafrovers verwoesten wrakken uit Tweede Wereldoorlog

Koperen leidingen en bronzen schroeven zijn zo waardevol voor schatzoekers uit Zuidoost-Azië dat ze er het onderzeese graf van soldaten voor schenden.

7 november 2017 door Pernille Mogensen

Vanaf schepen die er vaak uitzien als vissersboten wordt de zeebodem bij Maleisië, Indonesië en Singapore uitgekamd. 

De schepen zijn geregistreerd in landen als Cambodja, China en Maleisië en hebben radar, duikers en explosieven aan boord. 

De bemanningsleden zijn uit op de resten van de meer dan 100 Amerikaanse, Australische, Nederlandse en Japanse marineschepen die tijdens de Tweede Wereldoorlog in onder meer de Zuid-Chinese Zee naar de bodem zonken. 

Wil je een abonnement op Historia?

Hier vind je de beste aanbiedingen

Wrakdelen worden als schroot verkocht

De historische waarde van deze wrakken is echter niet de reden dat er zo naarstig naar gezocht wordt. Het is de rovers te doen om de opbrengst van koper, brons en andere metalen uit de wrakken.

Dat schrijft de Britse krant The Guardian, die van illegale praktijken spreekt: de scheepswrakken hebben de status van oorlogsgraf, en wie eraan zit, pleegt grafschennis.

Volgens deskundigen worden de wrakken vooral de afgelopen anderhalf jaar druk bezocht en zijn zo’n 40 oorlogsschepen al geheel of gedeeltelijk verwoest of zelfs geheel van de zeebodem verdwenen als gevolg van grafroof.

Zo gaan de dieven te werk

1. Als de schatzoekers een wrak hebben gevonden, sturen ze er duikers op af. 

2. De duikers brengen springladingen aan op het wrak, die tot ontploffing worden gebracht. De brokstukken die hierbij ontstaan, zijn makkelijker aan land te brengen.

3. De grootste stukken metaal worden op het dek van het schip van de schatzoekers gehesen met behulp van een kraan.

Een groeiend probleem

Het is maar de vraag hoeveel geld de grafrovers precies verdienen, want de kosten van het bergen van de schepen zijn hoog. 

Volgens The Guardian zal de omvang van de illegale praktijk in de toekomst waarschijnlijk toenoemen omdat de technologie die de rovers gebruiken steeds goedkoper en beter wordt. 

De krant meldt dat de VS een delegatie naar Indonesië heeft gestuurd om de Amerikaanse marineschepen te beschermen. 

Bekijk ook ...