Meer dan 1700 mensen kwamen om toen de ketels van de stoomboot SS Sultana in 1865 ontploften. Later gaf een saboteur toe verantwoordelijk te zijn.

Vrijgelaten gevangenen kwamen om bij scheepsramp

Op 21 april 1865 gingen ruim 2000 uitgehongerde krijgsgevangenen in New Orleans aan boord van de SS Sultana. Ze gingen terug naar hun geliefde Noordelijke Staten, maar die bereikten ze nooit.

26 februari 2014 door Marianne Dalsgaard

De mensen stonden zo dicht op elkaar dat ze zich bijna niet konden bewegen. Er waren 2427 mensen aan boord van de SS Sultana. 2000 meer dan het kleine schip kon dragen.

Veruit de meeste passagiers waren soldaten van de Noordelijke Staten die maandenlang als krijgsgevangenen hadden vastgezeten in het Zuiden. Ze waren moe, zwak, hongerig en wilden terug naar huis, naar St. Louis.

Saboteur had bom in het laadruim verborgen

De vrijgekomen soldaten waren blij dat ze na vier lange, moeilijke jaren de oorlog hadden gewonnen. En nu mochten ze naar huis.

Vijf dagen na vertrek, op 27 april 1865, voer het stoomschip noordwaarts op een zijrivier van de Mississippi, nadat het bevrijde soldaten van de Unie had opgehaald uit de gevangenenkampen Andersonville en Cahaba. Om twee uur 's nachts explodeerde de ketels van de SS Sultana en het schip vloog in brand. De meeste passagiers sprongen het water in om te voorkomen dat ze levend zouden verbranden, maar verdronken in het koude water. Meer dan 1700 mensen kwamen om het leven.

Later bleek dat de explosie veroorzaakt was door bommen, die een saboteur van de Zuidelijke Staten had verborgen onder de kolenvoorraad. En de SS Sultana was niet het enige schip dat werd getroffen.

Lees meer over de acties van de Zuidelijke Staten

De sabotageacties van de Zuidelijke Staten waren een poging om de Amerikaanse Burgeroorlog alsnog te winnen. De SS Sultana was het allerlaatste hoofdstuk van een verloren strijd. Lees meer over de sabotage-eenheden van de Zuidelijke Staten en wat ze deden aan het einde van de Amerikaanse Burgeroorlog in het artikel in Historia nr. 2/2015.


Bekijk ook ...