Vooral na de Tweede Wereldoorlog werden veel trams vervangen door bussen.

© Shutterstock & Library of Congress

Comfortabele bus verdrong tram

De flexibiliteit en lage kosten van de bus maakten een einde aan de zegetocht van de tram.

17 augustus 2017 door Emrah Sütcü

In november 1832 werd in New York de eerste vaste tramverbinding ter wereld ingewijd.

Het was een paardentram, en het nieuwe vervoermiddel bleek zo betrouwbaar en goedkoop dat het in veel grote Amerikaanse steden werd ingevoerd.

In de loop der tijd maakten de paarden plaats voor stoom en elektriciteit, en de tram sloeg in de hele wereld aan. 

Bus was goedkoper en flexibeler

Maar vanaf de jaren 1920 ging het bergafwaarts. De bus was comfortabeler en werd een aantrekkelijk alternatief voor passagiers. 

Anders dan trams hadden bussen geen rails nodig, waardoor ze flexibeler en goedkoper waren voor de maatschappijen. 

Zo kon een route bijvoorbeeld snel omgeleid worden als er een stremming was.

In de jaren 1960 werden de trams in verreweg de meeste Amerikaanse steden en ook op veel plaatsen in Europa vervangen door bussen. 

Lijnbus vs tram

Bus

  • Flexibel
  • Goedkoop
  • Comfortabel

Daarom won de bus

Bussen hadden een betere vering, wat comfortabeler was voor de passagiers. Bovendien hoefden de vervoersmaatschappijen geen dure rails te leggen.

Tram

  • Afhankelijk van rails
  • Langzaam
  • Spartaans ingericht

Daarom verloor de tram

Het grote nadeel van de tram was dat hij rails nodig had. Bovendien waren trams langzamer en duurder dan bussen.

Bekijk ook ...