Ze zagen er beangstigend uit, de paardenrennen in het Circus Maximus, maar door een eenvoudige truc werden de veiligheid en snelheid van de strijdwagens verbeterd. 

© Alfredo Tominz, Wikimedia Commons

Door slimme truc wonnen Romeinse strijdwagens

Een eenvoudige - maar belangrijke - aanpassing kon in het Circus Maximus de overwinning opleveren. Dat blijkt uit onderzoek van een 2000 jaar oud stukje speelgoed, gevonden in de rivier de Tiber.

20 januari 2017 door Emil Maischnack Jensen

Wagenrennen was in het Romeinse Rijk een serieuze aangelegenheid. In kleine wagens streden de menners overal in het Romeinse Rijk om de eer en enorme geldprijzen.

Maar het was niet alleen de vaardigheid van de menner die de uitslag van het wagenrennen bepaalde. Ook de staat waarin de strijdwagen verkeerde was van belang, toont een nieuwe studie aan.

Er zijn nog nooit strijdwagens uit de Romeinse tijd gevonden. Maar een groep onderzoekers heeft onlangs een speelgoedmodel van een wedstrijdwagen onderzocht, die ergens tussen 1890-1900 in de rivier de Tiber is gevonden. 

Dit is de speelgoed-strijdwagen die tussen 1890-1900 in de Tiber werd gevonden, en die de onderzoekers op het spoor bracht van het slimme trucje van de Romeinen. 

© British Museum

De wagen, die waarschijnlijk van een kind uit een rijke familie is geweest, is een exacte replica van de echte wagens die bijvoorbeeld in het Circus Maximus rondreden.

Op de wagen zagen de onderzoekers een interessant detail. Het rechterwiel van de wagen is ietsje groter dan het linker en je kunt zien dat er metaal op zit. 

Goed voor veiligheid en snelheid

Dit was van belang voor de snelheid en veiligheid van de wagen. In het Romeinse Rijk reden de wagens op het parcours altijd tegen de klok in en dat leidde ertoe dat de druk op het rechterwiel in de bochten groter was dan op het linker.

Tot 150.000 toeschouwers konden het wagenrennen in het Circus Maximus bijwonen

© Wikimedia Commons

De wagens met wielen met ijzeren randen erop konden sneller en veiliger door de bocht komen.

'Zonder het ijzer op de wielen ging het rechterwiel vaak stuk en hoewel het veiliger was om beide wielen van een ijzeren rand te voorzien, zou je er maar zelden door hebben gewonnen,' vertelt de onderzoeker die de studie heeft uitgevoerd, Bela Sandor, aan de website Seeker.

Bekijk ook ...